Megérkeztek a Balatonra az új kompok és katamaránok

Szeptember 22. - Megtette első balatoni útját Tihany és Tomaj

Siófok, 2023.09.23. - A rendszerváltás óta először érkezett négy új hajó a Balatonra, melyek közül kettő az összeszerelési munkálatok végéhez ért a napokban. A sikeres üzempróbákat követően így megtehette első balatoni kilométereit a Tihany névre keresztelt komp és a Tomaj katamarán. A másik két hajó összeszerelési munkálatai is rendben haladnak, a kompok előreláthatólag decemberben, a katamaránok pedig a következő hajózási szezon megkezdésekor, jövő márciusban kezdik meg szolgálatukat.

A 2019 óta újra többségi állami tulajdonban működő Balatoni Hajózási Zrt. a Magyar Kormány támogatásának köszönhetően tudta megvásárolni a hajókat, amelyek az utasokat szolgálják a jövőben. A korszerűsítés érdekében beszerzett két új személyhajót és két kompot a komáromi hajógyárban építették meg, majd szétszerelve szállították a Balatonra júliusban.

„A Balaton nemzeti kincsünk és büszkeségünk. Azon dolgozunk, hogy ezt a Balaton-környéki fejlesztések is szolgálják. Az új hajók szolgálatba állítása teljesen új minőséget jelent majd legnagyobb tavunk közlekedésében. Ezzel a fejlesztéssel egy régóta esedékes adósságot törlesztünk, hiszen a mostanáig közlekedő kompok és katamaránok 40 éve működnek itt a Balatonon. Jól szolgáltak, sokat láttak, de eljött a megújulás ideje” – emelte ki Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára a sikeres kihajózást követően. Hozzátette, a kormány jelentős, több mint 6 milliárdos tőkeemeléssel tette lehetővé a korszerűsítést.

A történelmi léptékű fejlesztés most új mérföldkőhöz ért, ugyanis megkezdődhettek a már elkészült egy-egy új komp és katamarán üzempróbái is. Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója az új katamarán fedélzetén elmondta, hogy a kompok forgalma 10 év alatt 800 ezerről 1,4 millióra emelkedett és a kerékpárosok száma is több mint a duplájára nőtt. „Egyértelmű volt, hogy szükség van új kompokra, kapacitásbővítésre és mellette műszaki megújulásra. A fejlesztésnek köszönhetően pedig a két új komp az eddigi legnagyobb jármű befogadó-képességgel rendelkező hajók lesznek a Balatonon. A legkorszerűbb motoroknak köszönhetően pedig az üzemeltetés és a közlekedés is hatékony és környezetbarát lesz” – tette hozzá a BAHART vezérigazgatója.

A nyár folyamán a műszaki, összeszerelési és berendezési munkálatok elkészültek. Így a négyből már két hajó megkezdhette az álló (funkcionális)- és futópróbákat. Ennek keretében vizsgálták például a hajók úszáshelyzetét, kormányozhatóságát, manőverezési képességét, illetve a vészüzemi funkciókat is kipróbálták. A következő hetekben a további üzempróbákat hatósági szemlék és betanulási folyamat követi, valamint folytatódnak a még folyamatban lévő egy-egy komp és katamarán összeszerelési munkálatai.

A kompok acélszerkezetének tömege 298 tonna, 11 km elektromos vezeték, közel 4 tonna festék került felhasználásra az építés során. A katamaránokhoz egyenként 157 tonna acél, 9 tonna hegesztési segédanyag, 14 km elektromos vezeték került felhasználásra.

 

Augusztus 29. - Ütemterv szerint halad az új hajók összeszerelése

Július eleje óta folyamatosan dolgoznak a kifejezetten a magyar tenger adottságaira tervezett 4 új hajó összeszerelésén, melyek a BAHART flottájában fognak szolgálni a jövőben. A 2 új komp és 2 új katamarán egy olyan történelmi léptékű műszaki fejlesztés részeként érkezett a Balatonra, amelyre a rendszerváltás óta nem volt példa. Jelenleg a műszaki munkálatok zajlanak a BAHART siófoki telephelyén.

A BAHART négy új hajója júliusban érkezett meg a Balatonra. A két új komp és két új katamarán egyaránt fontos szerepet kap majd a turizmusban és a helyi közlekedésben is, hiszen a gyorsabb hajók sűrűbb, a tágas, korszerű belső terek pedig kényelmesebb átkelést biztosítanak majd a révek között. Mivel az új hajók az eddigi legnagyobb utas és jármű befogadóképességgel rendelkeznek, szállításuk nagy körültekintést igényelt.

A 11 méter széles és 35, illetve 45 méter hosszú hajókat a szállítás miatt az indulásuk előtt részlegesen visszabontották. Balatonra érkezésük után a munkálatok első lépése a felépítmények felszerelése volt. Majd egy 450 tonnás daru emelte le egyenként a több tonnát nyomó, óriási nyitott fedélzetet, az utastereket és a kormányállásokat a szállítóhajókról és helyezte rá a hajótestekre. Ezt követte a gépészeti, villamos, hidraulikai rendszerek visszaépítése. A kompokon összesen 11, a katamaránokon pedig 14 km hosszú elektromos vezeték húzódik, emellett a gépészeti csövek is kitesznek hajónként 1-1 kilométert. A hajók összeszerelése ütemterv szerint halad. Jelenleg a belső terek belsőépítészeti, burkolási munkálatai folynak, amelyekkel párhuzamosan zajlik az ablakok beszerelése, a tetőszerkezetek építése, valamint a klímarendszerek és rádiónavigációs rendszerek beillesztése. Hamarosan pedig megkezdődnek a beüzemelési feladatok is. A forgalomba állás engedélyezését hatósági szemle előzi meg. A kifejezetten a Balatonra tervezett, egyedi kompok és katamaránok a legmodernebb környezetvédelmi normáknak (EUR Stage V.) megfelelő motorokkal rendelkeznek, modern kormányzással és technológiákkal felszereltek, és elődeiknél gyorsabb − a kompok 15km/órás, a katamaránok 18km/órás − utazósebességgel bírnak.

A kompok előreláthatólag decemberben, a katamaránok pedig a következő hajózási szezon megkezdésekor, jövő márciusban kezdik meg szolgálatukat.

 

Július 3. - „Horgonyt vetettek” Siófokon a BAHART új hajói

Megérkeztek a Balatonra az új kompok és katamaránok, amelyek hétfőn sikerrel keltek át a siófoki hajózási zsilipen.

A hajókat indulás előtt visszabontották, így első lépésként immár a BAHART siófoki telephelyén visszahelyezik az úgynevezett felépítményeiket. Az új katamaránok Balaton és Tomaj egyenként 350 utas és 35 kerékpár szállítására lesznek alkalmasak, míg a kompok külön-külön is a jelenlegi kapacitásnál 20%-kal több, azaz 24 gépjárművel, 30 kerékpárral és 120 utassal közlekedhetnek majd. Ezzel a turizmus mellett a helyi vízi tömegközlekedésben is fontos szerepet játszhatnak, valamint hozzájárulhatnak ahhoz is, hogy csökkenjen a Balaton körül a gépjárműforgalom és a károsanyag kibocsátás. A Közép-Európában egyedülálló, legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelő motorokkal készült hajók az összeszerelést és az üzembe helyezést követően kaphatják majd meg a hatósági engedélyeket.

„40 éve nem történt ilyen mértékű korszerűsítés a balatoni hajózásban. Azonban nemcsak a hajók beszerzése, hanem a szállításukat végző flotta teljesítménye is egyedülálló a balatoni hajózás történetében. Még soha nem került sor ekkora flotta, ennyire komplex logisztikai útvonalon való közlekedésére a Dunán, majd a Sió csatornán át a Balatonra. A BAHART, az Országos Vízügyi Főigazgatóság, a hajógyár, valamint a szállításban közreműködő további partnervállalatok munkatársainak felkészültségének köszönhetően a flotta akadálymentesen teljesítette a 400 km-es útvonalat” – emelte ki Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója a hajók érkezése kapcsán.

Az összeszerelést követően forgalomba álló kompok Szántódrév és Tihanyrév között közlekednek majd, míg a katamaránok a Fonyód – Badacsony, valamint Siófok – Balatonfüred – Tihany útvonalon teljesítenek majd szolgálatot.

 

Június 28. - Megérkezett Siófokra az új balatoni hajókat szállító flotta

A Balaton kedvező vízállásának köszönhetően június 21-én, szerdán indulhatott el a BAHART 4 új hajója Komáromból. Az eleinte 7 hajóból álló szállító flotta először a Duna 272 km-es szakaszán haladt végig Komárom és a Sió torkolata között. Majd a már közel 20 hajósra bővült szállítóflotta további 121 km-t tett meg a Sió csatornán az elmúlt napokban, míg tegnap elérte a Siófok-Kiliti zsilipet, melyen a mai napon sikeresen átzsilipeltek. Itt a hajók pár napot még várakozni fognak, mielőtt a szállítás utolsó részéhez, a Balatonra történő átzsilipelés állomásához érnek.

 

Június 27. - Közelednek a Siófok-Kiliti zsiliphez az új hajók

Közel egy hete tartó utazás után az új hajók a mai napon a Sió csatorna Ozora – Mezőkomárom – Siójut – Siófok-Kiliti szakaszán haladnak.

 

Június 26. - Így haladnak a BAHART új hajói a Sió csatornán

A BAHART 2 új katamaránját és 2 új kompját szállító konvoj jelenleg a Sió csatorna 121 km-es szakaszán halad. Az út első felében a Gemenci erdőn haladtak keresztül, második felében pedig a Sió mentén található települések mellett úsznak végig a csatornán, hogy végül megérkezzenek a Siófok-Kiliti zsiliphez. Az út felén már túl vannak, a mai napon mindannyian elérték Simontornyát, miközben vasárnap a felépítményeket szállító uszály már meg is érkezett Siófokra.

A hajók érkezése kifejezetten nagy innovációs mérföldkövet jelent a balatoni hajózásban. Negyven éve, a rendszerváltás óta nem történt ilyen léptékű fejlesztés, hiszen 1978-81 között szerezte be a BAHART a jelenleg is használt 3 katamaránját és a kompok átlagos életkora is 50-60 év közé tehető.

 

Június 23. - Ma érik el a Balatonhoz vezető Sió-csatornát a BAHART új hajói

Ma érik el a Balatonhoz vezető Sió-csatornát a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) vadonatúj személyszállítói hajói, amelyek szerdán indultak Komáromból. Nem csak a balatoni turizmust, hanem a helyi vízi tömegközlekedést is szolgálják majd. A Közép-Európában egyedülálló két új komp és két katamarán motorjai a legmodernebb környezetvédelmi normáknak is megfelelnek. Emellett az új kompok az eddigi legnagyobb utas és jármű befogadó képességgel rendelkeznek, építésük során pedig nemcsak a korszerű utasszállításra, hanem a nagyszámú kerékpárszállításra is nagy hangsúlyt fektettek. 

A modern technológiával felszerelt négy új hajó mind a turizmusban, mind a helyi közlekedésben fontos szerepet kap: a turisták számára minőségibb vendégélményt, a helyi lakosoknak pedig sűrűbb átkelést biztosítanak majd a révek között. A 45 méter hosszú és 11 méter széles új kompok mintegy 24 gépjárművet, 30 kerékpárt, és 120 utast képesek egyszerre szállítani. Az eddigi legnagyobb utas és jármű befogadó-képességgel rendelkező hajók így hozzájárulnak ahhoz is, hogy csökkenjen a Balaton körül a gépjárműforgalom és a károsanyag kibocsátás.  

A szintén 11 méter széles, de 35 méter hosszú katamaránok 350 utast vihetnek egy időben a partok között. Emellett további 35 kerékpár szállítására is alkalmasak, ami lényegesen meghaladja a jelenlegi hajók kapacitását. Megrendelésükkor ez fontos szempont volt, hiszen évről-évre nő a biciklis átkelések száma. A katamaránok a kiemelt útvonalakon közlekednek majd, ahol így sűrűbb menetrend alakítható ki a 2024-es hajózási szezontól kezdődően.

Az új hajókat szállító konvoj a komáromi hajógyárból indult el a Dunán, Komárom és a Sió torkolata között 272 km-t tett meg, csütörtök nap végén érkezett meg a keselyűsi zsiliphez, majd a mai nap folyamán jelenleg is zajlik átzsilipelésük a Sió csatornára. A további 121 km-es útvonalra a kezdeti 7 hajóból álló flotta kibővült, a Balatonról és a Dunáról további munkahajók érkeztek a szállítás segítése érdekében. A szállításban közreműködő közel 20 hajó koordinációja, rendkívül komoly logisztikai feladatot jelent a szakemberek számára.

A flottához időközben csatlakoznak a Sió csatornán történő szállításban közreműködő dunai hajók. A konvoj megbontása után a hajók átzsilipelnek a Sió csatornára és onnan folytatják 121 km-es útjukat a Balaton felé. A csatornán az új hajók már egyesével, vontató és tolóhajók segítségével fognak tovább haladni, mely összességében közel 20 hajóból álló flottát jelent.

Mivel a hajókat a szállítás miatt részlegesen szét kellett szerelni, a forgalomba állás előtt, még több hónapos szerelési munkák várhatók a Balatonra érkezésük után.

 

Június 22. - A BAHART új hajói áthaladtak Budapesten

A szerdán délelőtt Komáromból elindult 7 hajóból álló, kötelékbe kapcsolt konvoj a csütörtök reggeli órákban a Duna budapesti szakaszán haladt keresztül. A tervek szerint a hajók a nap végére érkeznek meg a Sió csatorna torkolatához, a keselyűsi zsiliphez. A flottához időközben csatlakoznak a Sió csatornán történő szállításban közreműködő dunai hajók. A konvoj megbontása után a hajók átzsilipelnek a Sió csatornára és onnan folytatják 121 km-es útjukat a Balaton felé. A csatornán az új hajók már egyesével, vontató és tolóhajók segítségével fognak tovább haladni, mely összességében közel 20 hajóból álló flottát jelent.

 

Június 21. - Elindult a BAHART 4 új hajója a Balatonra!

A Balaton kedvező vízállásának köszönhetően megkezdődött a BAHART új hajóinak szállítása a Dunán. A konvoj várhatóan este érkezik meg Budapestre, majd hajnalban indul tovább a Sió csatorna felé. A rendszerváltás óta nem érkezett új komp és katamarán a Balatonra. A korszerű és kényelmes hajók nemcsak turisztikai szempontból jelentősek, hanem a helyi közlekedésben is fontos szerepet játszanak majd. Segítségükkel a balatoni lakosok is könnyebben közlekedhetnek a két part között. A két új komp a Szántód és Tihany nevet kapja, a két új katamarán pedig Balaton és Tomaj néven fog forgalomba állni.

A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) a Magyar Turisztika Ügynökség közreműködésével építtetett két új személyhajója és két kompja a komáromi hajógyárban készült el 2022-ben. Az új hajók vízre bocsátása és üzempróbája a hajógyárban megtörtént és szállításra előkészített állapotban várták, hogy a Balaton vízállása, valamint az időjárás lehetővé tegye a vízi szállítást. Idén a Balaton elérte a 120 cm-es szabályozási szintet, sőt meg is haladta azt, így a szállítóhajók elindulhattak. Az összetett logisztikai feladatban a komáromi hajógyár, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és Kirendeltségei, valamint a BAHART munkatársai vesznek részt.

“40 éve nem történt ilyen mértékű műszaki fejlesztés a balatoni hajózásban. A négy új hajó mind mennyiségüket, mind az általuk képviselt modern technológiát tekintve hatalmas mérföldkövet jelent. Ugyanakkor az új kompok és katamaránok érkezése nemcsak a BAHART életében jelentős, de turisztikai vonzereje a régió turizmusának fellendítésével is járhat. Emellett a helyi lakosoknak is kedvez, hiszen a kompok sűrűbb átkelést biztosítanak majd a révek között, így várhatóan csökken majd a Balaton körüli gépjárműforgalom és a károsanyag kibocsátás” - mondta Veigl Gábor a BAHART vezérigazgatója.

A hajók délelőtt indultak útnak a komáromi hajógyárból a Dunán, Komárom és a Sió torkolata között 272 km-t tesznek meg, majd a Sió csatornán folytatják útjukat 121 km hosszan. Mivel a hajókat a szállítás miatt részlegesen szét kellett szerelni, a forgalomba állás előtt, még több hónapos szerelési munkák várhatók a Balatonra érkezésük után.

Aktuális hírek